Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 29, 2011

Persediaan untuk ramadhan dari prospek seorang bonda yang menyusukan...

cewah, tajuk entry ni... hehehe...
Bahang bulan puasa dah semakin terasa, maklumlah tinggal 2 hari jerr lagi. Dalam rasa seronok nak puasa tu hati aku nih dilanda kerisauan takut production susu terjejas. Semalam aku dah sembang pasal ni (sila lihat entry semalam).

Jadi, para ibu yang menyusukan, korang pun risau jugak tak?? ke tak kisah pun sebab korang konfiden? Hahaha.. aku nih tak konfiden sungguh, first time ler katakan… tapi kalo korang pun risau, apakah persediaan yang korang buat utk menghadapi bulan ramadhan ni utk make sure bekalan susu untuk anak kesayangan tak terjejas?

Hahaha… dah lama aku simpan kerisauan ni sorang2…Semalam aku cerita la kat hubby pasal ni, then kami sama2 memikirkan cara atau strategi macam mana nak menangani masalah tersebut (skema sungguh ayat aku- gara2 terlampau banyak buat surat and paperwork). So berikut adalah beberapa perancangan atau persediaan yang aku dan hubby dah fikirkan untuk sepanjang ramadhan ini yang buleh dikongsikan:

1. pertama sekali aku kena betulkan mind set negative aku yang mengatakan kalo tak makan production susu akan jadi sikit. Ok chip, sila betulkan mind set! Berpuasa tak semestinya akan merundumkan production susu. Fikiran mesti sentiasa positif dan optimist! Macam optimus prime kata hubby…

2. ikhtiar… aku kena makan multivitamin yang membantu banyakkan susu and tambah khasiat dalam susu yang diproducekan itu. So aku dah pun beli Shaklee set B utk breastfeeding mothers yang diwar-war kan kebagusannya itu. Tak tau lah bagus ke tak utk aku (yg penting ikhtiar) aku baru try makan beberapa hari. So far tak Nampak ape2 perubahan pun. (nanti bila dah Nampak kesan bleh aku buat review utk produk tu okeh!)

3. setiap hari menu harian bila berbuka dan bersahur mesti ada sayur2 penambah susu seperti lobak putih, pegaga (out of my list sbb aku tak reti nak makan daun nih) and… ape lagi hah?? Haha.. jadinye, setiap menu yang aku masak aku akan masukkan lobak putih. Tak kira lah, sayur campur ke… kari ke.. sup ke… sambal ke.. masak lemak cili api ke.. lobak putih mesti dicampur bersama! Hubby have to bare with it lah (sbb dia tak suke makan benda putih tu..) hehehe…

4. setiap hari buka puasa aku akan minum air longan sebab katanya longan juga buleh menambah production susu. Hahhaa.. sebenarnya air longan kan sedappp… so tak kisah la kalo minum hari2 pun… jadi nanti hubby kena belikan bekalan longan banyak2!! hehehe..

5. selain itu, walaupon bulan puasa aku akan minum air at least 3 liter setiap hari. So waktu malam tu hubby akan tolong make sure kan aku minum 3 botol air. (botol tu capacity dia 1 liter) hahaha.. mau terkencing2 aku nih! Eh, tak yah la sampai 3 liter kot… 2 liter cukup lah, kan dah minum air kaler2 masa buka… hahaha.. so 2 liter jer.. hehehe…

6. sebelum tido, segelas susu mamil mama adalah wajib! Nyum2.. sedap susu tu.. tiap2 malam pun aku minum susu, so walopon bulan puasa rutin ni mesti diteruskan. Tak de alasan utk tak minum walopon perut dah penuh sebab dah melantak masa buka puasa. Haha..


7. dan masa bersahur pun aku akan minum susu jugak. sahur itu adalah wajib, aku mesti bersahur dengan makan nasik atau makanan yang heavy. no lite sahur... setakat nestum, roti, cereal tak cukup!

8. pastikan aku lebih berdisiplin menuai mengikut waktu. Kalau selama ni aku asyik malas and cuma pam time kat opis 2 sesi sahaja, sepanjang bulan puasa ni jadual menuai aku akan diperketatkan iaitu sekali selepas sahur mesti pam, sangat wajib! Dan kat opis mesti menuai 3 sesi, pukul 8pg, pukul 11pg dan pukul 3 ptg. Pastu bila dah balik rumah direct feeding lah mcm biasa. Bulan pose ni aku plan nak masuk WP1. orang gomen paham la, kpd yang bukan gomen kalo nak tau, WP tu waktu peringkat. Kalo WP1 masuk opis 7.30 balik 4.30… WP2 masuk pukul 8 balik pukul 5 and skrang ni aku masuk WP3, 8.30 sampai 5.30…

9. last sekali selepas semua usaha dan ikhtiar tu, kami (aku ngan hubby lah)berdoa dan bertawakal supaya susu untuk raheel akan sentiasa cukup walaupon bonda berpuasa…. Aminnn…

jadi, itu sajalah yang difikirkan setakat ini… ada ape2 lagi yang buleh ditambah tak??? kot2 la Korang ada strategi lain… habaq mai la kat chekkk…
selamat berpuasa dan selamat meneruskan penyusuan kepada semua ibu2 yang menyusukan…

hehehe…semoga semuanya dipermudahkan untuk kita….

3 comments:

  1. air longan tu bukan longan tin tau..longan kering masak dengan air gula melaka tu.

    pastu makanla kurma..sagt membantu mase aku bF afif dulu.

    ReplyDelete
  2. la... longan kering tu ke?? alaaaa... tak sedap arr!! hahaha...
    thank u fara, kalo idak abis aku belasah longan tin tu! hahaha...

    ReplyDelete
  3. aku minum milo plus oat pagi@..kdg2 mkn choclate..mmg my mil booster.hoho -azie

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...