Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 17, 2010

Pekeliling Perkhidmatan BIlangan 14 Tahun 2010

Masa PM umumkan cuti bersalin diberi option untuk amik 90 hari masa pembengtangan bajet arituh aku rasa hepi sgt.. sebab time tu aku masih pregnant. tapi harapan kecewa bila dgr rumors yang kate cuti tu efektif utk kelahran 2011... maknenyer aku tak masuk book lah sbb aku punyer due date bulan 11 2010. punah harapan! urmm.. tak pelah.. tak de rejeki nak chootie 3 bulan.. (tapi aku decide nak amik 3 bulan jugak, 1 bln unpaid).

tapi baru2 ni, tetiba bila JPA keluarkan pekeliling baru yang amend pekeliling lama pasal cuti bersalin nih, harapan kembali bersinar.. aku hepi sangat2 sampai rasa nak lompat2 macam katak! hahaha.. effective date utk pekeliling tu adalah 15 Oktober 2010!! maknanya siapa2 yang melahirkan pada atau selepas tarikh tu buleh amik chootie 3 bulan tuu.... yeayyyy!!!! tak jadik amik 1 bulann unpaid... buleh gune money money money tu utk benda lain... p vacation kerr.. p spa ker.. buat slimming kerr... hihihi.. best2!!

korang yang bukan orang gomen musti tak paham sgt kan isik kandungan pekeliling nih. musti dok ingat untungnyerr dpt cuti 3 bulan tiap kali beranak! kerajaan dok bazir duit rakyat bayar gaji org yg cuti tuh free2 - tanggapan negatif kebanyakan org. actually perubahan dasar ni tak libatkan implikasi kewangan yg besar pon. allocation untuk cuti tu masih sama which is 300 hari sepanjang perkhidmatan, sebelum ni sekali beranak buleh amik max 60 hari jer.. so buleh la beranak 5 kali sepanjang service, dasar baru ni ibu2 buleh pilih amik max 90 hari... tapi kalo amik 90 hari buleh 3 kali beranak jer la.. balance yg ada tinggal 30 hari. if lepas tu ada anak nombo 4 kena la guna cuti yg lain pulak... gitulah kiranya... ini utk kakitangan biasa, kalo cikgu lain plak kiranya... nak tau lebey2 buleh la tgk sendiri pekeliling tuh kat website jpa... nak download pun bulehhh.. sila lah kann....

apepon aku dapat 3 bulan full paid leave!! bulam mac arr baru masuk keje balikkk!! syiOkkk!!!





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...