Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 1, 2010

petua dan pantang larang

on his 10th day in this world, pusat raheel dah jatuhhh.... kalo ikutkan agak lama la jugak baru pusat dia tanggal kan?? aku dengar2 ada yang 4 5 hari pon dah tercabut. raheel suka takes everyhting slowly kann...



sejak aku lahirkan anak nih, macam2 petua, pendapat aku dengar. kata orang tua2 kalo pusat lambat tanggal tu insyaallah budak ni akan jadik budak baik.. kasih kan orang tua... (mudah-mudahan.. aminnn..) jadik budak baik ek Raheel... ada pulak yang kata, pusat lambat tanggal dia akan cepat bercakap.. hehehe.. macam2 ajer...



tapi betul tau, macam2 petua dan pantang larang aku belajar setakat dah 11 hari aku dlm confinement nih. ada yang make sense, ada yang merepek.. ape2 pun meh kita share sesama kot2 la ada yang boleh korang gune nanti...



1. orang dalam pantang kena jalan slow2.. jaga2 takut ibu jari kaki tersepak ape2 takut nanti bentan (tak bleh baik)



2. masa dalam pantang makan tak boley tambah. imik bgtau aku org dulu2 punya pantang larang ni sbb takut nanti anak bertambah-tambah tanpa kawalan! hahaha.. apa raaa.. skrg ni moden, byk cara contraception. ape nak kisah? so yang ni aku tak pakai.



3. kalo tido waktu siang, tak boley baring. kena bersandar. takut nanti meroyan naik kepala.. ?? aku tak paham sgt. tapi aku bantai gak tido baring sbb dah la malam berjaga, tido siang mesti la mau selesa...



4. time dalam pantang ni tak boley baca buku waktu malam.. nanti rabun. kalo ikut ibu, ngadap laptop pon dia tak berapa setuju.. hoho.. tak pe laa.. aku mmg dah rabun pon.. skrg ni moden, boley pakai spek, contact lense color2.. hehehe..



5. ini tukang urut aku punya pantang larang, tak boley makan ROTI! dia kata nanti badan naik mcm di pam2 mcm adunan roti. ape kejadah?? fevret aku tuhh.. tak de kene mengena la roti tu dgn badan naik mcm roti...



6. tukang urut tu jugak kate, dalam pantang tak boley mandi banyak2 kali, mandi 1 kali sehari jerr.. waktu pagi. uhh.. tak de maknanya.. aku panas berpeluh2.. takkan nak mandi sekali jerr??



7. masa dalam pantang, tak boley minum banyak air... nanti ape ntah lupe plak aku. tapi yg aku tau benda nih betol2 bercanggah dengan ilmu santifik. ikut doktor mesti mau minun banyak2 air sbb nak wash away toksid2 dlm badan, nak mudahkan buang air and nak generate susu badan. pantang yang ni aku tak ikut. aku bantai jer minum air suam ikut nafsu.. hoho~



8. kalau minum air mesti dalam keadaan duduk.. kalo tak nanti ??? pun aku lupe gak kenape, tapi kalo ikut logik mesti la sbb kesopanan..



9. imik kate jangan makan kalo tak pakai bengkung, nanti perut buncit. hehehe.. ini make sense jugak sbb bila perut kena ikat tu nak isik banyak2 makanan pon tak bley...

10. untuk baby pulak, jangan sikat rambut baby, nanti gigi dia tumbuh jarang-jarang- entah ape kena mengena plak kan?

11. kalo dari luar rumah or baru balik dari mana2, jangan terus pegang baby, kena mandi or at least washing2 dulu (cuci muka, kaki, tangan) takut ada benda2 tak baik ikut kita balik and kacau baby.

12. baby mesti di bedung (swaddle), kalo tak nanti takut kaki and tangan dia pengkor kata org jawa (bengkok ler tuhh)- ikut saintifiknyer swaddle tu nak bagi sense of security and nak bagi baby selesa macam masa dok dlm perut...

13. and rasanya byk lagi kot.. tak dpt nak recall ada byk sgt.



tu antara pantang larang masa dalam pantang... yang ni pulak petua2 yang aku belajar and ikut jugak la..



1. untuk banyakkan susu badan, makan banyak2 lobak putih.

2. halua kundur yang dicuci gula nya pastu rendam dalam air suam. bagi baby minum untuk elakkan kena jundice, atau org kampung kata demam kuning

3. daun dukung anak (entah macam mane rupe daun tu ntah) pon boley guna untuk elak jundice. rebus and buat mandikan baby.

4. daun mengkudu guna utk lapik batu tungku bagus utk... apentah, buang angin kot..

5. daun mengkudu pun boley guna utk tuam groin baby lelaki.. selain tu org kata boley jugak guna lada hitam ekor (aku pon tak tau ape benda tu. katenye boley beli kat kedai sensei -betoi ke eja nih? ala.. kedai ubat cina tu lahh)

6. dan banyak lagi lahh...

hahaha.. tu la.. korang pon kalo ada ape2 petua yang berguna boley la share kannn.. especially korang yang dah ada pengalaman lagi banyak... hihi...

selamat mencuba!!

3 comments:

  1. you kena ingat... kalau gemuk lepas lahir anak susah nak turun... that y pantang salah satu sbb kita jaga badan, dan bawah kita tu... benda dalaman kalau rosak dia akan effect time tua nanti not now. Yes zaman modern banyak benda boleh gune itu ini but dah kena bergantung pada benda tu je la... amalan org tu tak kasi baca buku, lappy semua tu bukan sbb apa, urat kita longar lepas bersalin so nanti angin banyak, bila angin banyak u mengembang. Sbb tu amal urut penting. Dan banyak makan tuk buang angin. Dan satu lagi nak jaga hubungan suami isteri... kang umur baru 30 tahun suami rasa tak selesa cari lain acammana? nak salahkan tradisional ke modern??? this is what i know la. Me pun tak pantang sangat but effect sekarang la. Nak berubah sekarang sakit ok... ingat tu sbb urat2 u semua tengah soft...kalau keras ermmm sila tahan sakit. Uhuhu

    ReplyDelete
  2. wei chip. mak aku kata tak leh minum banyak2 sbb takut 'bawah' basah lor. nti lambat kering lmbt nak ehem ehem. hahahha.


    tido bersandar pun tak kose aku nk layan. makin bentan ada kot kalau tido menyandar. huhuhu

    ReplyDelete
  3. mane rase reasonable tu ikutlaa..
    mane rase macam tak munasabah macam mandi sekali je (aku rase adat orang cina kot tu)..takyah ikut pon takpe

    tp aku bab makan dengan berbengkung memang jaga btul time pantang.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...