Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 3, 2010

Pakcik tak kenal dan Cuti bersalin 90 hari...

Hari ni pagi tadi ade sorang pakcik tegur aku kat depan lif.. sambil tgk perut aku yg boyot ni dia Tanya “bersalin tahun depan ke?”

aku jwb sopan2 (maklum lah.. penjawat awam kena layan org baik2 apetah lg kt area opis) “tak.. bersalin dlm bulan ni”

then dia kata “kalo bersalin tahun depan dapat 90 hari cuti”

aku angguk aje… then dia merapu2 membebel2 tak puas hati pasal cuti 90 hari tu…

Dari luar lif, sampai dah masuk dlm lif…dlm sesak2 lif tu pon dia becakap tak renti2.. aku tgk dia tekan button 5. (fuh lega.. kejap aje sampailah tingkat 5..) lif gerak slow.. berenti kat tiap2 floor (biasala.. pagi2) pak cik tu terus-terusan membebel~ sampai kat tingkat 5, DIA TAK TURUN! Tapi dia terus gak becakap tak puas hati pasal cuti 90 hari tu.. rugi kat pihak perempuan lah.. swasta tak mau ambik kerja lah.. rugi kerajaan lah.. (aku diam jer.. malas nk jwb – sedangkan dlm hati nih membuak2 ni! Byk argument aku! Tapi aku sabar.. ehehe) org lain yg masih ada dlm lif tu pun aku tgk agak terpinga2 dgr org tua tu membebel. bila lif gerak dr aras 5 ke aras 6 aku tgk pakcik tadi tekan balik button 5. geram jerrr hati aku. SAH! mmg dia sengaja tak turun kat aras yang dia nak turun semata2 sbb nak lecture aku pasal cuti 90 hari tuh! (WHY ME??). dlm hati aku doa cepat la sampai aras 12. kat aras 7 ada sorang Pegawai (kira top management la kt Bhgn Sumber Manusia ni) masuk lif.. dia dgr pakcik td membebel and dia pon menyampuk! “ahh.. tok sah la amik sampai 90 hari… SAYA PUN TAK SETUJU… bla.. bla.. bla..”
dlm hati aku - yer.. pegawai ko nak cuti lama2 mmg arr ko berat hati nak bagi.. cuba kalo bini ko yg bersalin? Owhh.. aku rasa bini dia tak leh bersalin dah.. dah berumur.. kilang dah tutup.. hehehe..

Hari ni aku rasa lift tu gerak sgt lembab nak sampai aras 12 (opis aku). Lembabnyerr.. tapi finally sampai jugak. Pintu lif bukak jer aku pon blah! Sepatah haram aku tak becakap.. lantak korang arr nk sambung sembang dlm lif tu dari aras 12 sampai 14 turun balik sampai aras 1 pastu naik balik pastu turn balik… suke hati! Yg penting aku tak moh dgr semua tu! Hahaha…

Lepas masuk opis aku berfikir… Ape lah masalah pakcik tu agaknyer???


here are some comments from my FB friends...


3 comments:

  1. sabarnya awak. kalau saya, dah berapi-api dlm lif tu kot. hehe.. entah2 pakcik tu xde anak kot. tu yg dia xtau betapa susah dan penatnya ibu2 yg bersalin.

    bila ada lelaki yg bg statement mcm tu, sometimes saya rasa mcm kesiannya wife dia dpt lelaki mcm ni.

    ReplyDelete
  2. uihh.. mmg saya pon berapi2 dlm lif tu.. cuma asap jerr tak kuar dari telinga! hehe..

    ReplyDelete
  3. from my opinion lar.. tak sampai hati nak hantar baby sekecil 2bln ke babysitter/nursery. terlalu kecil, baby ni still perlukan perhatian kita, especially utk penyusuan bdn.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...