Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, November 8, 2010

pregnancy and esophagus

Perkataan paling popular sejak aku pregnant ialah ESOFAGUS! Boleh katekan hari2 aku akan menyebut perkataan tu…sejak early stage of pregnancy lagi aku dah ada problem dgn esofagus ni..

Apakah itu esofagus??? Mengikut definisi aku sendiri, esofagus tu saluran yang membawak makanan dari tekak sampai ke dalam perut melalui proses peristalsis! Hahaha.. saintifik jugak definisi aku tuh! (kalau la masa SPM dulu keluar soalan pasal pencernaan confirm aku score A!) kalo ikut definisi wikipedia, esophagus is an organ in vertebrates which consists of a muscular tube through which food passes from the pharynx to the stomach. During swallowing food passes from the mouth through the pharynx into the esophagus and travels via peristalsis to the stomach.


::rajah esofagus::

Apakah masalah aku dengan esofagus ni?? Masalah nyer ialah aku mengalami asid refluks dari perut yang menyebabkan ulu hati dan saluran esofagus aku menjadi pedih! Ini perkara biasa yang terjadi pada ibu2 yang mengandung... doktor kate, hormon menyebabkan pencernaan jadi huru hara and sebabkan injap antara perut and esofagus tu mudah terbukak, tambahan pulak baby dlm womb tu membesar and menolak perut and buat shape perut tu lari and ini menyebabkan asid dari dalam perut tertolak keluar dari perut and hasilnya esofagus menjadi pedih! Hahaha.. boley paham ke?? Tak de tokoh jadik cekgu aku ni.. poor explaination..

Apa jadi kat aku bila esofagus pedih ni menyerang?? Uhh perasaan yang langsung tak best! Mood hilang... kalau teruk sangat aku sampai tak leh tido. Rasa pedih yang membuak2 tu buat aku muntah2 and perut akan rasa bertambah2 pedih.. uishhh…. Mmg tak best lah!!!

So, ape aku buat utk kurangkan rasa pedih esofagus ni?? Macam2 aku try... antaranya:

- elakkan makan pedas and berminyak2
- minum susu sejuk bila rasa perut dah strt nak pedih
- minum teh o sejuk
- makan ais krim or milk shake
- makan sebelum lapar
- makan sikit tapi kerap (tapi ni susah sket nk control sbb aku selalu termakan byk2) hehe..
- elakkan makan buah yang berasid (oren, limau...)
- elak minum kopi, Nescafe
- and macam2 lagi la….

so far ape yang aku try tu tak lah begitu berjaya. Boleh la avoid or kurangkan sikit2… tapi yang paling berkesan ialah makan ubat yg doktor bagi which is RATADINE 150... mkn ubat tu ok la.. kurang la rasa heartburn tu…

aku rasa nilah pengalaman pregnant yang aku akan ingat sentiasa... tapi aku harap sgt, esofagus pedih ni main la jauh2 lepas baby aku ni lahir… aminnnn!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...